Skip Navigation

This Article
Right arrow Full Text Freely available
Right arrow FREE Full Text (PDF) Freely available
Right arrow Alert me when this article is cited
Right arrow Alert me if a correction is posted
Services
Right arrow Email this article to a friend
Right arrow Similar articles in this journal
Right arrow Similar articles in ISI Web of Science
Right arrow Similar articles in PubMed
Right arrow Alert me to new issues of the journal
Right arrow Add to My Personal Archive
Right arrow Download to citation manager
Right arrow Search for citing articles in:
ISI Web of Science (7)
Right arrowRequest Permissions
Google Scholar
Right arrow Articles by Nyberg, F.
Right arrow Articles by Lambert, B.
Right arrow Search for Related Content
PubMed
Right arrow PubMed Citation
Right arrow Articles by Nyberg, F.
Right arrow Articles by Lambert, B.
Social Bookmarking
 Add to CiteULike   Add to Connotea   Add to Del.icio.us  
What's this?

Carcinogenesis, Vol. 24, No. 4, 689-696, April 2003
© 2003 Oxford University Press


MOLECULAR EPIDEMIOLOGY AND CANCER PREVENTION

Dietary fruit and vegetables protect against somatic mutation in vivo, but low or high intake of carotenoids does not

Fredrik Nyberg1,3, Sai-Mei Hou2, Göran Pershagen1 and Bo Lambert2

1 Division of Environmental Epidemiology, Institute of Environmental Medicine, Karolinska Institute, Box 210, SE-171 77 Stockholm
2 Center for Nutrition and Toxicology, Department for Biosciences, Novum, Karolinska Institute, Huddinge, Sweden

3 To whom correspondence should be addressed Email: fredrik.nyberg{at}imm.ki.se

Epidemiological studies have demonstrated protective effects of vegetables and fruit on risk of cancer, but underlying mechanisms remain unclear. Intervention studies have in some cases contradicted previous epidemiological evidence, e.g. for beta-carotene supplementation and lung cancer, emphasizing the need for mechanistic data. We assessed in vivo mutagenic effects of several dietary items using the HPRT (hypoxanthine-guanine phosphoribosyl transferase) gene assay with T-lymphocytes from 312 individuals (158 lung cancer cases, 154 population controls), who provided information on diet and smoking habits. HPRT mutant frequency (MF) was significantly decreased in relation to intake of vegetables, citrus fruits and berries, respectively, as well as calculated vitamin C intake from diet. There was a significant U-shaped association with dietary carotenoid intake, with lowest MF near population average carotenoid intakes and higher mutation frequencies both at low and high intakes, and a similar borderline significant association was observed for beta-carotene. Our study is consistent with known diet–cancer associations and provides novel human in vivo mechanistic support for a cancer-protective effect of vegetables and fruit by modulation of somatic mutagenesis. Our results also provide support for the increase in lung cancer risk observed particularly in smokers in studies of beta-carotene supplementation.


Add to CiteULike CiteULike   Add to Connotea Connotea   Add to Del.icio.us Del.icio.us    What's this?


This article has been cited by other articles:


Home page
CarcinogenesisHome page
D. J. Waters, S. Shen, L. T. Glickman, D. M. Cooley, D. G. Bostwick, J. Qian, G. F. Combs Jr, and J. S. Morris
Prostate cancer risk and DNA damage: translational significance of selenium supplementation in a canine model
Carcinogenesis, July 1, 2005; 26(7): 1256 - 1262.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
CarcinogenesisHome page
P. Noori, S. Hou, I. M. Jones, C. B. Thomas, and B. Lambert
A comparison of somatic mutational spectra in healthy study populations from Russia, Sweden and USA
Carcinogenesis, June 1, 2005; 26(6): 1138 - 1151.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
CarcinogenesisHome page
M. Fenech, P. Baghurst, W. Luderer, J. Turner, S. Record, M. Ceppi, and S. Bonassi
Low intake of calcium, folate, nicotinic acid, vitamin E, retinol, {beta}-carotene and high intake of pantothenic acid, biotin and riboflavin are significantly associated with increased genome instability--results from a dietary intake and micronucleus index survey in South Australia
Carcinogenesis, May 1, 2005; 26(5): 991 - 999.
[Abstract] [Full Text] [PDF]



Disclaimer: Please note that abstracts for content published before 1996 were created through digital scanning and may therefore not exactly replicate the text of the original print issues. All efforts have been made to ensure accuracy, but the Publisher will not be held responsible for any remaining inaccuracies. If you require any further clarification, please contact our Customer Services Department.